Allah Maha Menghidupkan...Allah Maha Mematikan




..........الله يحيي ويميت........
Allah Maha Menghidupkan dan Allah Maha Mematikan







4 jun 2010
9.00pm
Stesen Bas kota Bharu

Dalam kekalutan dan kebisingan menanti bas yang tak datang-datang, hp ku tiba-tiba berbunyi menandakan ada panggilan dari seseorang. tertera nama sahabat ku di USIM di skrin hp. lantas aku menjawabnya.
" anti tahu dah jannah sani masuk icu petang td kat langkawi?? dia eksiden...pastu...dia dah disahkan meninggal maghrib tadi......" sahabatku menyampaikan berita yang amat mengejutkan...
tergamam dan aku terjerit seketika..aku suruh sahabatku mengulangi apa yang dia katakan  tadi..sukar untukku terima khabar ini. selama ini khabar kematian yang aku terima semuanya mengejutkan diriku tapi khabar kematian kali ni teramat-amat mengejutkan diriku..sahabat rapat  sendiri, satu batch dgn ku..telah pergi meninggalkan dunia ini. bayangan dan kenangan bersama jannah bermain-main di fikiran. kenangan dengannya di Matri dulu, satu kelas dengan nya, ketika sama2 menjalankan tugas sebagai pengawas dalam satu biro yang sama..ketika sama2 bermain bola jaring dengan nya...ketika kami masing2 menjadi pendengar setia masalah yang kami sama2 luahkan...kenangan2 itu terus menerpa fikiranku..
sedih, rindu dan macam2 perasaan dalam hatiku..
Jannah sahabatku..
kau pergi dulu meninggalkan diriku...
moga Kau ditempatkan bersama-sama orang yang dikasihiNya..
moga tempat persemadian mu menjadi salah satu taman2 syurga..


6 jun 2010
sebelum Subuh
airport KLIA

hari ini aku menanti kepulangan dia yang amat kukasihi. Dia yang amat kukagumi. Dia yang banyak berjasa dan berkorban buatku..itu lah abah ku yang tercinta. amat aku nantikan saat kepulangannya. Kepulangannya kali ini  membuatkan aku rasa aku diberi peluang oleh Allah untuk hidup bersama dengan abah ku lagi.
masih segar dalam ingatan ketika hari keberangkatan abahku serta sahabat2 nya yang lain ke Turki untuk menyertai misi LL4G. aku hanya sempat meluangkan masa 1 jam sebelum abahku berangkat pergi. masa itu   amat berharga buatku kerana aku tak pasti samaada aku akan bertemu abah aku lagi ataupun tidak. saat2 akhir abah akan berangkat, aku salam abahku, ku cium tangannya dan pada hari tu aku lakukan satu tindakan yang jarang aku lakukan sejak aku meningkat remaja.....aku cium pipinya tanda kasih ku padanya.
that moment will always be in my mind. 
dan pada hari ni, aku akan menyambut kepulangannya... Alhamdulillah, Allah masih lagi menghidupkannya setelah melalui saat getir diserang tentera zionis laknatullah.
setinggi kesyukuran pada Nya....


Dua peristiwa ini  yang saya lalui  yang membuktikan bahawa  Allah ini Maha menghidupkan dan Allah ini Maha Mematikan.. Andai kematian telah tercatat pada waktu itu, di tempat itu..maka mati lah  kita pada ketika itu...tidak terkurang masanya dan tidak pula  terlebih masanya..Mari kita lihat...masih ramai yang Allah selamatkan dan memberi peluang untuknya hidup walaupun  mengalami saat yang getir seperti kemalangan yang dahsyat, diserang oleh musuh..dan ramai juga yang Allah takdirkannya untuk mati...dan ada juga yang Allah mematikannya disaat dalam keadaan yang aman..tidak sakit. tidak berperang...Maha Suci Allah yang Maha Menghidupkan dan mematikan.

ingatlah...setiap kali kita dapat lagi bangun dari tidur..dapat lagi bernafas...itu bermakna Allah masih lagi memberi kita peluang untuk bertaubat dan beramal padaNya dengan lebih banyak lagi...ingat..kematian datang tanpa kita tahu bila ia akan datang...kita yang mesti sentiasa bersedia..
wallahua`lam...

hajat doa dari kalian 

2 comments:

~bintuzabidi~ said...

Pemergian jannah amat dirasai..moga kita sama2 terus sedekahkan alfatihah utknya.
tntu tmah rasa syukur sgt kan ble ayah selamat pulang semula.beliau benar2 seorang mujahid

putri AnaMas said...

seronok mmg sronok... :)
alhmdulillah...
doakan kami semua dpt jge hati...
bersih matlamTNYA...