:: Projek Kutipan Sumbangan Palestin::

Hujung minggu lepas, Allah izin banyak sangat program yang diadakan. HIMEGA, seminar wanita yang mengundang Ummu Muhammad, wanita Palestin dan isteri kepada seorang As-syahid..dan di Johor pula ada projek kutipan sumbangan Palestin di sebuah shopping complex, Plaza Angsana Johor Bahru..
Pening juga kepala memikirkan mana satu yang perlu saya sertai..HIMEGA perlukan tenaga..Projek di Plaza Angsana juga perlukan tenaga..Hati saya berbelah bahagi waktu tu..Dua-dua saya teringin nak pergi..akhirnya, serahkan sahaja pada Allah..doa saya, dekatkan pada saya mana yang terbaik untuk saya pergi..
Dengan keizinan Allah, adik saya yang kecil demam. Ayah saya minta saya jaga adik di rumah dan tak perlu ke HIMEGA..Sudah tercatat olehNYA, saya ke projek di Plaza Angsana.

Projek Kutipan Sumbangan untuk Palestin dijalankan di Plaza Angsana selama 2 hari. Hari Sabtu dan hari Ahad bersamaan 24hb - 25hb April..Saya berkesempatan mengikut ayah dan ibu saya untuk menyertai projek ini pada hari Ahad sahaja..
Kami mula projek ini pada pukul 11pg..bertempat di hadapan sebuah bookstore yang agak famous laa kat Johor ni..Badan Cemerlang...jadi, ramai laa yang berkunjung di situ. Lebih-lebih lagi hari minggu.

Peluang saya  menyertai projek kutipan sumbangan palestin ini, macam-macam ragam dan reaksi masyarakat yang dapat saya lihat..ada yang membuat saya gembira..ada yang membuat saya rasa hairan dan sedih..lucu pun ada...ramai yang kami seru untuk menderma sanggup menghulurkan sedikit dari wang yang mereka ada untuk Palestin..rata-ratanya memberi RM10..ada yang sebelum memasukkan duit ke dalam tabung yang kami sediakan, mengucap Bismillah dahulu..ada yang berdoa agar anaknya lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan..dan ada juga mengambil peluang ini untuk mendidik anak-anak mereka untuk suka menderma..comel sungguh adik-adik tu. ada yang agak rendah, bersungguh-sungguh nak masukkan duit ke dalam tabung..tapi...tak sampai..akhirnya, terpaksa lah saya turunkan tabung ke lantai agar adik tu dapat masukkan duit ke dalam tabung..
Ada seorang pak cik yang lalu depan port kami, lama dia tengok tabung..lama dia renung bunting yang kami gantung..rupa-rupanya pak cik tu ragu-ragu dengan kami..Dia ingat kami ni menipu..sebab alamat yang ada pada bunting alamat Selangor..yang kami ni kutip sumbangan di Johor..jadi, pak cik tu sangsi laa dengan kami..mak saya pun terangkan balik pada pak cik tu..Alamat yang ada pada bunting tu adalah alamat Biro Palestin Induk..Kami ni wakil bagi Negeri Johor..Terangguk-angguk pak cik tu..
nak tahu pak cik tu cakap apa..
" sampai kiamat pun isu tak akan habis. kita bg bantuan..bina masjid..kena serang..habis runtuh..tp tak pe..lambat laun mesti menang punya..dalam Al-quran pun ada cakap.."
terkejut dan tersenyum saya waktu tu..ada juga segelintir dari masyarakat ambil tahu tentang Palestin..
tapi ada juga yang tak mahu ambil tahu..ada seorang kakak yang lalu depan kami.
"dik..sumbangan untuk Palestin dik..". ujar mak saya sambil memberi pamplet.
" Emm..Palestin..." sambil meletakkan jarinya di pipi dengan muka yang keberatan..lalu dia pergi macam tu sahaja..sedih saya waktu tu..Keadaan Palestin sedang kronik sekarang..tiada kesedarankah dalam diri dia??
Moga Allah memberi kesedaran buat kakak tu..

Itulah serba sedikit yang boleh saya kisahkan  di sekitar projek  kutipan sumbangan Palestin.Banyak yang saya pelajari dan menjadi satu pengalaman yang cukup berharga..pengalaman menghadapi orang yang tak pandang langsung pun apa yang kita cuba nak sampaikan..

 semoga Allah Rahmati akak...


Masih ingat lagi kata-kata ayah pada saya sebelum bermula " apa yang penting, kita kena cakap..setiap perkataan yang keluar dari mulut kita, ada ganjarannya". 
InsyaAllah, moga Allah memandang segala  usaha untuk membantu Palestin ini..

sebelum saya berhenti..ada berita baik buat pencinta amal-amal Islami terutama sekali orang-orang Johor laa..^_^ hujung minggu ni bersamaan 1 Mei dan 2 Mei akan diadakan lagi projek kutipan ini. Kalau tak silap.. ayah saya ada kata, nak jalankan projek ini di 5 tempat di sekitar kawasan Johor bahru dan yang berdekatan dengannya ( saya tak sure laa ttg tempatnya). jadi, jangan lepaskan peluang...jom ramai-ramai kerahkan tenaga untuk membantu saudara seaqidah kita di Palestin  dalam menuju  Redha Allah..

Wallahua`lam..
ku pohon doa dari kalian.





3 comments:

ZiErWa zAiNaL said...

insyaAllah..mai la buat kt perak..blh kak majad turun..hehe

adkarika said...

salam,

Perkongsiaan yg menarik..
dah lame xjoin berkhidmat bersama HALUAN JOHOR.. Busy dgn prgm HALUANSISWA disini.

Allah xizin utk berkhidmat di johor..
Masih lg berada di selangor disebabkan exam..

Semoga Allah permudahkan perjalanan promosi dan kutipan Palestin HALUAN JOHOR di sana..

putri AnaMas said...

to zirwa zainal:
insyaAllah akan ada punya..tp org2 perak laa kne buat..k.majad ke yang conduct..hehe

to adkarika:
tak pe. mana2 pun tempat kita, matlamat tetap sama..capai Redha Allah.